Hälsa och njutning

Tänk vilken underbar hobby vi har.
Fiske.
Jag dömer inte ut er spinnfiskare för det händer att jag tar en tur med mitt eget ibland, även om flugfisket är det som ger mig lika kärlek som det får tillbaka.
Det är något som får mig att längta, att känna.
Men lika mycket att kunna uttala dom värsta helvetesdikter inombords när fiskar tappas, när tafsar slits, när flugor sätter sig i just den där enda ensamma busken bakom mig.
I det stora hela så njuter jag nog även när detta händer.
Min själ andas lugnt och försiktigt efter en dag eller kväll med flugspöet.
Jag behöver inte ens lägga ett enda kast. Bara jag fått hålla i det.
Få lägga tummen mot korken, känna tyngden i min hand.
Är det bara jag som tänker så här?
Är det bara jag som får rysningar när jag minns min första flugfångade öring?
Jag tvivlar på det.
Och jag är ännu mer nöjd, när jag ser att kända fiskeprofiler tar sig an ungdomar, visar dom flugfiskets fröjder, men även dess baksida, om man nu kan kalla den där busken för en baksida.
I mitt liv som flugfiskare och i mitt arbete som guide så har jag mött sådana människor, som brinner för sin hobby och mer än gärna lär ut den till den yngre generationen.
För jag tror det kommer bespara många liv.
För tyvärr, dagens samhälle och den värld vi lever i, den erbjuder så mycket mer än öringvak, och Vulgatakläckningar.
Och då hoppas jag att ni förstår vad jag menar.
Jag träffade iallafall här om dagen en man, som kom hit till strömhult med ett gäng ungdomar.
Och några av dom får man väl nästan kalla kändisar, för jag tror säkerligen att dom nästan kände sig när dom blev filmade och fotade.
Jag frågade den här mannen, hur fisket gick och till svar fick jag:
- Så länge barnen får fisk så kan jag inte bli mer nöjd.
För jag tror han visste att om det var så, så har dom också förstått att fiske, det ger hälsa och njutning.

Lite dagen efter kommer nyheterna från Strömhult.
Men bättre sent än aldrig.
Så det här är från den 2-3 Maj.

Väder:
Halvklart med lite vind.
Ca 12 grader.

Vattentemperatur:
11,8 grader

Fångst till idag:
16 st

Medelvikt:
3,1 kg

Största:
4,5 kg

Övrigt:
Man ska aldrig underskatta ungdomar, men det är säkerligen därför som det inte kom upp mer fisk än 16 st.
Det har iofs varit riktigt konstigt fiske senaste veckan.
Ytterst svårt till och från.
Sparsamt med kläckningar av några slag, men ändå mkt vakande fisk.
Fiskgjusen sätter fortfarande skräck i dammarna.

image15

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0