Strömhult Valborg 30/4-08

Nu tänkte jag börja skriva om mitt arbete på Strömhult, lite om Strömhult som anläggning och delge er den fakta som kan va intressant att veta om hur fisket och lite runt omkring rör sig där.

Jag halkade som sagt in på ett litet bananskal här på Strömhult när jag gick på SportfiskeAkademin och hade min första LIA-period. Gjorde 3 veckors LIA här under hösten 2006, och jag antar att Robert va nöjd med mig.
För jag har varit här och hjälpt han lite till och från sen dess.
Det kommer säkert att vara så att någon av er som läser den här bloggen kanske till och med har varit på Strömhult och även träffat mig. Tveka inte att slänga in en kommentar och hälsa för all del.
Men som sagt, lite fakta om Strömhult i sig.

Strömhult ligger precis på gränsen mellan Halland och Småland, ca 7 mil från halmstad.
Robert Karlsson som har drivit Strömhult sedan många år tillbaka har skapat en unik Put&Take-anläggning där han odlar all fisk från att den kramas tills att den släpps ut som fångstbar fisk.
På så vis kan han själv bestämma vilken kvalité och storlek han vill ha på sin fisk.
Och det är arten Oncorhynchus mykiss, eller regnbåge som den heter på ren svenska.
Anläggningen består av en grävd strömsträcka på ca 800-900 meter och en större damm med ett inlopp från Strömhultsån. Som innehåller fin vild öring, som även kan förekomma i den grävda strömsträckan. Varje år tas det öring på över 3 kg. Medelvikten på regnbågen ligger lite över 3 kg. Men vacker fisk från 5-8 kg är inte ovanligt.
Det finns ett enklare boende i form av 3 stugor, med bäddar för upp till 14 personer, men det lämpar sig att vara ca 10-12 personer. Också på grund av att fisket blir lite trevligare när man slipper trängas för mycket.
För mer fakta så kan ni gå in på www.stromhult.com, som tyvärr inte är uppdaterad på ett tag, men innehåller mycket intressant fakta.
Jag själv kommer att anordna hela paketguidningar på Strömhult från och med detta året, som kommer innehålla allt från mindre kastkurser, mat och lättare guidning för tex mindre grupper och företag. Kommer dock att skriva mer om detta i ett annat inlägg.

Men nu kommer jag till det som ni alla säkert väntat på.
Eller?
Jag kommer under tiden jag är här och arbetar ge er information om allt ni vill veta, så har ni några frågor så kommentera gärna och skriv ner er mailadress så ska ja antingen svara här på sidan eller skicka ett mail till er.

Väder:
Halvmulet med inslag av både regn och sol till och från, ca 15 grader.

Vattentemperatur:
Ca 13,5 grader.

Fångst till idag:
20 fiskar

Medelvikt:

3,3 kg

Största:

5,6 kg

Övrigt:
Kläcker mycket fjädermygg, även en hel del bäcksländor. Till och med sett arten Plecoptera Perlidae, jättebäckslända.
Ett fåtal dagsländor, av arten Baetis Rhodani.

Sådär ja, det va lite info om dagens Strömhult, och jag får önska alla en trevlig Valborg.
//Jon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0