Borta bra, men hemma bäst...

Efter ett par dagar uppe i Gävle och Sandviken är jag på väg hem mot Halmstad igen.
I fredags mötte jag upp med en gammal vän, Patrik.
Förutsättningarna var inte dom bästa, men vi hade bestämt oss för att prova på havsöringen ute i Långsand.
Jag och Magnus hade ändå en viss förväntan, med tanke på att Patrik har haft rätt haft fiske här ute.
Blåste gjorde det ordentligt, och vårvärmen som borde infinna sig vid den härt tiden på året saknades också.
Jag hade som tur va tagit med min 7:a och jag hade nästan glömt hur underbart kombinationen intermediatelina och en styv 9,3` funkar tillsammans under sånna här dagar.
Sjukt bra sträck i alla kast.
Då behöver man knappt får fisk.
Eller jo, det va ju därför vi åkte ut.
Testade först ett tag med en liten vacker räka med färgen Tan.
Men sen tappade jag hoppet och förtröstan på den litegrann när ja såg hur skitigt vattnet var.
Nu är det rosa som ska fresta!!
Sagt och gjort, en lite större rosa räka fick ta plats på änden av tafsen.
Efter ett par kast så drar det till rätt fint.
Men lossnar direkt..
Damnit..
Den kändes fin..
Vi flyttade på oss och gick ut mot ön.
Magnus hade ett drag precis när vi började på den platsen där han stod, men insidan på ön kändes giftig.
Inga hugg, bara blåst å antalet vindknutar.
Gick till andra sidan ön, drog några kast.
Nytt hugg.
Men miss.
Första tanken.
Att flugan gjort sig ofiskbar.
Som sagt, sällan det händer när det blåser som nu tänkte jag.
Men tafsen har gjort en fin liten knut runt räkan.
Aaah...
svar på tal..
Kvällen kom snabbt, och det blev hemgång.
Utan fisk..
Men lika glad för det.
Alltid kul att träffa på gamla rävar från förr.

Ett par dagar gick och suget på fiske kom på känn.
Lite analysering av vart vi skulle ta vägen så åkte vi ner till macken och löste kort till Sarvtjärn.
Man visste inte riktigt hur det här skulle sluta, eftersom nu har tempen gått ner lite, och det snöade på rätt kraftigt dagen innan. Låg faktiskt fortfarande snö i både kanterna och på vägen.
Väl framme ser vi att det är faktiskt fisk som vakar.
Som vanligt mitt på sjön.
Härligt!
Vaken iaf, inte att dom befinner sig långt utanför kastavstånd.
Men skam den som ger sig.
Detta blev dock en kväll med mest promenad runt sjön och 2 tappade fiskar.
Men natur kan man aldrig få för lite av..
I kväll så beger jag mig en liten runda till mitt "quiet place" och lägger kanske ut nån fluga på storöringarna..
En vacker kväll ska dom få visa sig.
I min hand..
Kanske ikväll.
Och imorgon blir det jobb på Wittlocks ett par dagar, sen upp till strömhult igen till helgen.

Ska försöka ta mig ut till havet nån tur också.
Fått nys om ett ställe där det kommit upp öring på 5-6 kg förra veckan..
Mkt trevligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0