Under Uppbyggnad. Men Välkomna!

Hej!

Det här kommer att vara en blogg som rent ut sagt kommer handla om flugfiske och hur det är en stor del av just mitt liv. Förhoppningsvis kommer jag kanske vara till någons hjälp, eller att jag kan komma med tips. Eller att jag till och med någon dag kommer guida någon av er som kommer läsa den här bloggen.
Just nu så är den lite under uppbyggnad så just nu kommer jag bara dela med er av mig själv.
Alltså, ren info om vem jag är och varför jag skriver och gör just den här bloggen.

Jag heter Jon Hansson, är 25 år och bor för tillfället i Halmstad, Hallands län.
Sedan barnsben har fiske varit en väldigt stor del av mitt liv, och jag blev redan i tidig ålder invigd i denna religion som kallas flugfiske. Jag har flugfiskat sedan 13 års ålder och även bundit flugor från samma tidpunkt.
Jag är född uppe i norrland, Umeå för att vara exakt.
Så i blodet är man norrlänning, men jag har bott på dom flesta destinationer i vårat avlånga land sedan min födsel 1983. Har bott i Halmstads trakter sedan 1993, men flyttat runt även i laholms kommun, där jag lärde mig varje vattenpöl och dike tack vare cykel och sedan min kära Puch K-maxi som jag fick vid åldern 15 våren 1998.

Ett antal år senare fick jag chansen att arbeta på min farbrors camp, Kvarnforsen. Som ligger ca en mil utanför Torup i Hylte kommun, norr om Halmstad. Där fick jag uttöva mina kunskaper inom fiske som guide för människor från större delen av CentralEuropa, danmark, tyskland, holland och även länder som bland annat england och USA. Jag fick även upp ögonen för just det marina och ekologiska i våra vatten och läste om en KY-utbildning i Blekinge. Kursen, eller utbildningen handlade om fiske och vattenvård, och som lärare hade jag spöbyggaren Bo Wessman och även Erik Hammargren-Erlandsson, som förutom är en fiskeprofil vid många av sveriges sydkusts havsöring och laxvatten även har en del i Flugfiske I Norden.
Där fick jag till stor del ta del av allt från odling till biotopvård i Bräkneån.
Under tiden på skolan fick jag höra om en sportfiskeguideutbildning i Forshaga, Värmland.
På SportfiskeAkademin.
Jag sökte och blev antagen till min stora lycka.
Jag visste i mitt hjärta sen tidigare att det var verkligen det jag ville syssla med resten av mitt liv.
Att jobba som guide och få delge andra människor den lycka som fiske kan ge.
Jag fick redan under den första praktikperioden, eller LIA:n kontakt med Robert Karlsson, ägare och han som driver Strömhults Sportfiske som ligger på gränsen mellan Halland och småland ca 7 mil utanför Halmstad.
Jag fick redan från första dagen vara med på alla sysslor och arbete som gör att en sådan unik plats som Strömhult är. Allt från odling av fångstfärdig fisk som släpps ut i dammen och den konstgjorda strömmen som finns på platsen. Och jag har sedan dagen varit hos Robert, och är stolt över att arbeta på hos honom.
Jag har där också träffat många andra människor som gett mig minnen över lång tid framöver. Bland annat Boba från Hellacopters, som jag även guidat senare uppe i klarälven, men även Anders från Weeping Willows. Tanken är långt ifrån att skryta över att jag har guidat kända rockmusiker. Men självklart, det är 2 sköna "gubbar" som har gjort en stor insats i den svenska fiskepolitiken tack vare sitt projekt, "Ge Fan I Våra Vatten". Ni flugfiskare som inte vet vad jag pratar om, ni borde skämmas.
Ett och ett halvt år gick otroligt snabbt och även den sista praktikperioden fick jag chans att träffa 3 klockrena människor som jag med egna ord skulle kalla dom 3 "Witlöks", Mats och Peter och sist men inte minst Andreas.  som driver den fruktansvärt kompetenta, serviceminded och bra butiken som heter Wittlocks Sportfiske, som ligger i Halmstad. Jag fick under mina 4 veckor lära mig allt från att dricka kaffe och slappa, till att arbeta 17 timmar i sträck på Flugfiskemässan i Stockholm och även sen hårt arbete i Göteborg på Sportfiskemässan.
Och fick även lära mig att hårt arbete lönar sig igen, och fick arbetsmöjligheter även på Wittlock.
2 veckor efter den sista LIA:n så avslutades studierna på SportfiskeAkademin, och ett farväl till alla dom man lärt känna och fått ännu fler minnen med. Jag vet dock att kontakt med dom flesta där är ett måste. Många otroligt begåvade människor som kommer gå långt med sitt intresse och förhoppningsvis framtida yrke som guider eller inom redskapsbranschen. Jag är säker på att ja kommer få se en DVD-film om både kastinstruktioner och galna "TroutBums" inom dom närmsta 3 åren.
Vi delade alla på oss, och några kommer arbeta i Norge, andra på Island och andra kommer säkert hamna på hemmaplan, även om sverige är ett stort land.
Jag själv är som sagt i Halmstad, där jag kommer arbeta som guide i några av mina hemmavatten, där jag även kommer att kolla era fiskekort som fisketillsyningsman. Så akta er! ;)
Strömhults Sportfiske är även ett ställe ni kommer att se mig på om ni infinner er där, annars kan ni komma och ta ett snack på Wittlocks Sportfiske där jag kommer försöka göra mitt bästa till och från för att ge er den service som dom 3 "witlöks" redan gör. Har ett eget guideföretag som är på full fart i pipelinen. Men även nu under uppbyggnaden av det, så kommer jag att göra guidningar för intresserade.
Tveka inte att höra av er.
Nu känner jag att jag har sammanfattat det mesta för att ni ska förstå lite vem jag är och sysslat/sysslar med.
Mer fakta följer.

Utrustning:
Jag använder allt från puppmetet i klassen 1-2 till det lite halvtyngre kustfisket efter havsöring i klassen 7-8.
Enda som jag inte investerat i ännu är man skulle behöva för laxfisket.
Ingen 2-handsfiskare ännu alltså.

Favoritvatten:
Vart skall man börja, ge mig ett vak, visa mig fisk. Jag dreglar!
Men mina hemmavatten som Vänneån, och även kuststräckorna längs Halmstad.
Även dom härliga Härjedalska strömmarna, Veman, Ljusnan och några "hemliga" vatten.

Fisk?
Kan man ta det på fluga?
Jag gör ett försök.
Men öringen har mig i ett fast grepp, även den "inplanterade" regnbågen.
Även harren lockar mig på ett vackert sätt.

Jag kommer skriva här så ofta jag kan om mina fisken, tankar och planer.
Kommer lägga ut lite galna bilder och tar även gärna emot bilder och historier från er som läser denna.
Nåt annat ni önskar, tveka inte att printa ner.

Så länge önskar jag er alla, massiva kläckningar och tafsbrott!! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0