Kust och norgeresa

För lite tid och för mycket jobb.
Jag har ändå lyckats mana mig ut.
Förra veckan blev det en efterlängtad tur ute i havet.
Eller till och med 2 turer.
Först på torsdagen när jag, Jens och Fredda drar oss ut till Haverdal för lite nattfiske efter öring.
Kvällen går sakta mot mörker och vi märker hur det blir mer och mer aktivitet på fisken.
Dock inte så många äringar visar sig, medans multen drar runt i stora stim längs kanterna på revet vi står vid.
Jag gör några tappra försök med en liten räkimitation men lyckas inte lura någon av dom bestar som plaskar i ytan.
Nu vet jag att dom finns där iaf.
Jag ska göra ett par försök till innan sommaren går mot höst.
Men tiden går och Fredda är tyvärr tvungen att lämna oss för ikväll, men jag och Jens står kvar ute på revet och vadar ut för att fortsätta.
Några plask hör vi.
Men ingen öring som biter på.
Jens signalerar hugg.
Jag blir lite till mig och försöker med halvklantiga steg ta mig mot honom.
Inte så lätt att halvspringa i mörker och med stenblandad tångbotten.
Men fram kommer jag och slår på min caplight.
En rätt fin fisk verkar det som när den glider in mot oss.
Men, vad är det?
Ingen öring.
MULTE skriker ja till.
Men jag får ändra mig igen, och istället blir det ett likadant skrik, men HAVSABBORRE!!!
Så står vi och skrattar lite mot varandra och med en dubbel höpen blick så hjälper ja till att kroka loss kilosfisken.
Med tanke på att vi varken orkar gå in till fast land och ta en bild, och slå ihjäl den vill vi inte heller.
Så relativt oskadd får den simma ut igen.
Vi stannar kvar och lägger en kvarts kastande på stället innan vi drar oss mot land och tänder engångs-grillen.
Korv med bröd smakar otroligt gott i den här sista julinatten.
Vi hör hur smackandet blir bara ljudligare och ljudligare där ute och vi bestämmer oss för att gå in mot stranden och lägga nån timmes till kastande.
Men ingen öring blev det.

Söndagen blev det en tur igen till samma plats.
Men vi blir överraskade av ett regn efter bara någon timme.
Så där blev det inte mer än lite provkastande med den nya linan.
En Rio Outbound.
Otroligt skön kustlina, som jag fått tips av min käre vän Denny som fångar storöring i massiva lass på skånekusten.
Väntar nu bara på kallare vatten innan jag ska få min inbjudan.

Några dagar innan kustfisket blev det en tur även till Vänneån där jag fick tävla lite med några MotherFOCA-medlemmar.
Ja, inte nåt kriminellt gäng om ni tror det, utan en tokskön fiskeklubb med några sköna snubbar från Halmstad.
Jag hamna iaf nästan på delad förstaplats, men egentligen får jag väl ge segern till Kalle som tog den största.
5 fina bågar lyckades bärgas, men också returneras.
Drog vidare upp till en fin sträcka och kollade om det stod någon vakvillig öring och visade sig från sin bästa sida.
Men eftersom det fortfarande va lite halvhögt vattenstånd efter regnet i veckan, så var det lugnt på den fronten.
Dom finns där...

Och ikväll begav jag mig iväg på lite testfiske med det nya Loopspöt, för det har knappt kommit ut på marknaden riktigt.
Det såkallade Troutbumspöt, 9 fot klass 5.
Kommer även ta med mig det på kommande Norgeresa nästa vecka och dela med mig av en liten recension senare.
Sjukt trevligt iaf!
Passade även på att testa 2 linor, en Rio Selective Trout och en Loop OptiStream.
Kommer väl komma med lite fler kommentarer om dom linorna.
Hade varit intressant om det är någon annan som har något att säga eller tycka till om dessa linor?
Tyckte nämligen nästan att min Vision Attack passade bättre till spöt.
Men får väl pressa prylarna lite mer i andra situationer.
Fick iaf med mig min nyintresserade lillebror ut.
Och ta mig fan på att skulle kroka på en fin öring, som han tyvärr tappade.
Men han va lika glad för det.
Trots allt hans första flugfångade fisk.
Om man nu kan kalla det för det.
Han krokade på ytterligare 2 st som också tyvärr lossnade.
Men jag tror han har blivit troende iaf.
För det där leende skrapar man inte bort i första taget.

Lite planering inför Norgeresan blev det i torsdags också.
Eftersom ja råkade glömma det mesta av min flugbindarutrustning i Örebro för ett bra tag sen har ja fått leva på mina gamla flugor, och till och med varit tvungen att KÖPA flugor.
Så gjordes även denna afton..
Jag skäms lite..
Med tanke på att man bundit i över 12 år...
Upp mot Rena bär det och kanske även en tur upp mot Trysil och sen över mot Sysslebäck sista dagarna.
Återstår att se.





Kommentarer
Postat av: Honken

Trevlig sida. Skitfiske på dig

2008-08-14 @ 01:25:40
URL: http://www.flyfisher.se
Postat av: Tor

Riktigt kul läsning och fantastiska fiskar. Då jag också kommer från södra halland undra jag om du guidar i dina hemma vatten?

2008-08-14 @ 12:40:02
Postat av: Jon

Tjena Tor!

Tackar för creden ;)

Jo jag guidar i mina hemmavatten och lite på kusten.

Hur så?

Vart kommer du ifrån?

Mvh//Jon

2008-08-22 @ 13:03:50
Postat av: Tor

Hej Jon!



Jag bor i Båstad men är uppvuxen i Laholm. Har bott några år i Norge men har nu flyttat hem igen. Har fiskat lite i Krokån och Vänneån men skulle gärna vilja bli guidad och få tips om fina ställen i dessa åar. Jag fiskar mycket med en kusin och vi tyckte att det skulle vara perfekt med en guidad tur i Knäredsområdet (han e från Körsveka). Vi betalar självklart för dina tjänster och du kan bestämma när du tycker att det är bäst tid.

Kul med din tur till Rena, har fiskat en del i Rena och Glomma och kommer precis hem från en tur till Åsta som rinner ut i Glomma vid Åmot.

2008-08-25 @ 11:32:00
Postat av: Jon

Ah se där. :)

Jo självklart kan vi lösa det och det vore riktigt kul att få guida er. Och visa er lite hotspots ;)

Jag ska kolla lite och göra lite efterforskningar.

Är för tillfället rätt mkt vatten. Men maila ditt nummer till mig på [email protected]

Så kan vi höras på luren istället.



//Jon

2008-08-25 @ 19:07:39
URL: http://jflyfishing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0