Dåligt me tid och skitväder...

Nu är det ju dags att man tar tag lite i sin så kallade dagbok.
Mkt fiske på sista tiden.
Drog ner til Simrishamn för nån vecka sen och skulle lura lite stor öring.
Blev upphämtad av Denny och Anne på stationen i Kristianstad för att senare åka ut till ett av Dennys favoritställen i närheten av Brantevik. Lite pillande me grejerna och väl framme blev vi lite förundrade över att det inte va någon fisk som visade sig. Nerverna va på helspänn för min del efter att fåt höra hur bra fisket varit sista tiden.
Vi satte oss ner och hällde upp varsin kopp kaffe. Och väntade..
Och där, en riktigt fin öring som hoppade säkert en meter upp i luften och visade hela sin sida.
Minst 3 kg!
Nu skulle det bli fiske!
Och eftersom visade sig, eller rättare sagt hoppade det massor med fisk i olika storlekar.
Man blev ju inte ett dugg mindre nervig när en fisk på 7+ visar sig alldeles för långt ut.
Men kanske kommer dom närmre ju mer dagen går mot kväll.
Vi kastar och kastar.
Dricker kaffe och spanar.
Kastar och kastar.
Dricker mer kaffe.
Fiskarna riktigt fular sig mot oss och fortsätter hoppa, ibland långt ut och ibland på kastavstånd.
Ett par spinnfiskare kommer och vi ger dom våran plats, eller vi flyttar oss lite längre bort rättare sagt.
Efter några minuter så bråkar den ena killen upp en 2,5 kilos fisk.
Han riktigt sliter upp den.
Men det är väl man ska göra om man inte vågar tappa fisk eller vill ha en till öring i frysen.
För tydligen hade han BARA tagit upp 9 st redan i år. Eller nåt..
Hmm..
Köttfiske on it's best lr va man säger..
Den ena snubben trillar i och blir nog sådär lagomt blöt.
Innerst inne skrattar man.
Men några minuter går för han också, sen sliter även han upp en fin öring.
4,2 kg.
Lite avis blir man ändå.
Men flugorna våra är dom inte ett dugg intresserade av.
Så det blir en bomtur på den 1,5 dagen där nere.
Men jag kommer lätt återvända snart.
Vilka öringar!!

En vecka går och jag och Jonas blir lagomt fiskekåta och bestämmer oss för att ta en tur ut.
Väldigt lyckat märker vi när det blåser minst 10 s/m ute på kusten.
Så vi kör en runda till en fin liten å som jag vet att det både går upp lax och havsöring i.
Lite halvt mkt vatten. Men vi gör ett försök.
Går bom där också.
Men det va alltid kul att komma ut och kastträna lite som vi så fint kallade det.
2 dagar efter så är vädret perfekt och vi måste bara ut och få lite fisk.
Det börjar med att någon plumsar i rätt ordentligt.
Inga namn nämda, men det va inte jag.
Som tur är så värmer solen fortfarande.
Eller hur Jonas? ;)
Inte ett liv denna kvällen heller.
Men en död säl och 4 fåglar som även dom mist livet är att vad liv vi ser.
Eller ja, föredetta liv.

Dagen efter så blir jag väckt kvart i 5 av Christer som ringer, och har ringt mig sådär 3 ggr.
Jag lovade ju att jag skulle följa med ut och dra lite öring med han.
Men kände att det va inte en bra vald dag, med tanke på gårdagens utgång med Jonas..
Som man bäddar får man ligga.. *host*
Åker nån mil upp mot Steninge och möts av en alldeles ypperlig plats för öring.
Tycker jag iaf.
Men det börjar dåligt och jag ser inte ett liv.
Efter nån timme så visar sig lite fisk i ytan.
Och ute på ett rev så hoppar en fin fisk.
Jag promenerar dit och lyckas komma ut en bit.
Mest med tanke på att jag faktiskt tog vadarna med mig.
Som inte Christer hade gjort.
1-0 till mig.
Sådär ja!
Fisk på!
En fin blank öring som hoppar och sliter.
Men upp kom den.
Mkt nöjd Jon!
Några kast senare krokar ja på en till vilding.
Nåt så otroligt vad starka dom är.
Även om den andra var färgad så va den värd sin vikt i guld.
Fet som en liten julegris :)

Lite bilder följer.

Denny

Denny chillar

Rods

Rods

Stugan

Stugan

Jonas

Jonas metar

Silver

Silver

Tjockis

Tjockis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0